srijeda, 10. lipnja 2015.

Barok - "naš dio Austro-Ugarske"

Nikada nisam mogla odrediti zbog čega točno, ali čim bi se prve zrake Sunca probijale kroz oblake iznad Tuzle omiljeno mjesto za „gušteranja“ (čitaj: upijanje vitamina D kroz sunčeve zrake iliti sunčanje) bio bi Trg Slobode. 

Trg Slobode zajedno sa Barok zgradom
Photo: Ivana
Možda zbog  prostranosti, skorog renoviranja, konstantnog trčkaranja djece, osmijeha na licu kada voda iz fontane završi na njihovim nosićima ili me pak smirivao pogled na zgradu Baroka. Sjećam se i da sam kao djevojčica od 10tak godina obožavala to mjesto. Iako je u to vrijeme (1999. godine) to bio parking za automobile ispred zgrade stare Općine. Gledajući tako jedan dan u zgradu Baroka, a i ona u mene, odlučila sam malo istražiti. Kako, odakle i zbog čega se ona tu rodila i došla sam do zanimljivih otkrića. Ukoliko ste spremni da još malo naprežete svoje oči, saznat ćete mnogo toga u narednim redovima...

Daleka povijest
Appel Platz nekad
Photo: preuzeto sa interneta
Nakon najave da će austrougarski prijestolonasljednik Franz Ferdinand posjetiti Bosnu i Hercegovinu, ali i Tuzlu, tuzlanska vlast i trgovci su odlučili izgraditi lijepu zgradu, prema austrijskom projektu. Na Appel Platz-u, kako se u to vrijeme zvao današnji Trg Slobode, do tada su bile mnoge trgovačke radnje. Nova zgrada je zapravo bila preteča današnjih shopping centara. Zgrada Baroka izgrađena je oko 1900.-te godine prvenstveno kao mjesto gdje bi trebao da boravi Franz Ferdinand sa svojom suprugom Sofijom Chotek prilikom posjete Tuzli. Gipsana ornamentika kojom je ukrašena fasada zgrade, donesena je iz centra Monarhije, te je uz to i zahtijevala jedan posebni stil – barok. Zbog svog stila, građani su zgradu jednostavno tako i prozvali – Barok.  Nažalost iako izgrađena u njegovu čast zbog događaja koji su uslijedili u Sarajevu, Franz Ferdinand nikada nije vidio što su Tuzlaci izgradili u njegovu čast.

Borba i preživljavanje 
Zgrada Baroka 80-tih godina
Photo: preuzeto sa interneta
Unatoč vremenu zgrada Baroka stojala je ponosno u centru Tuzle nekih 80-tak godina prkoseći raznim vremenskim utjecajima. Nije izdržala. Zgrada Baroka je propadala, što zbog neadekvatnog održavanja, što zbog slijeganja terena. Jedno vrijeme je stojala kao ponosni spomenik jednog vremena, a u drugo kao ruglo grada koje je zbog urušavanja počelo da bude prijetnja prolaznicima. Negdje oko 1978. godine, priča mi tadašnja srednjoškolka kako je na krovu zgrade raslo drvo. Prvo sam mislila da me zeza ili da je pogriješila i upitam ju ponovno: „Drvo?“. Odgovara mi da kako je krov usljed urušavanja propao počelo se razvijati drvo koje je raslo u krovu zgrade. Nakon dugotrajnog negodovanja građana i kritika, ipak je odlučeno 1983. godine da se zgrada Baroka ruši. Podsjetnik jednog vremena sravljen je sa zemljom.

„Novi temelji na starim stopama“

Nakon što je prošlo 25 godina od rušenja, na istom mjestu počinje se sa izgradnjom novog starog podsjetnika iz doba Austro-Ugarskog vremena.  Konačno 2009. godine dobijamo vjernu repliku austrijskog projekta. Uz zgradu obnovljen je i sadašnji Trg Slobode, mjesto sastajanja mnogih građana uz popularnu poštapalicu „kod velike fontane“.
Ono što me zabrinjava je da zgrada ne doživi za nekih 70-tak godina istu sudbinu. Kako zbog neodržavanja, tako i zbog toga što je dozvoljeno da joj se narušava prvobitni izgled raznoraznim reklamama, te klimatskim uređajima koji su sve, osim uklopljeni u izgled ovog podsjetnika grada Tuzle. Očuvanju ne idu u prilog ni novogodišnje lampice koje se od trenutka kada su postavljene na zgradu, nikada nisu skinule. Također, smatram da se efekat dočaravanja baroknog stila mogao više postići postavljanjem običnog stakla, a ne ovog „ogledalo stakla“. Tako da mi na koncu sve više, iako draga, zgrada Baroka liči na modernu verziju nekadašnjeg vremena, ali je i kao takva ipak jedan dugogodišnji podsjetnik vremena grada Tuzle.   
 
Današnji izgled Barok zgrade, sjeverna i južna strana
Photo: Ivana
Na ovom link-u pogledajte video u kojem su objedinjene fotografije kako je Barok izgledao nekad i danas.

4 komentara:

  1. - i tako ja od pokretanja ovog bloga, sa svakim postom, učim nešto novo. Sa svoje 23 godine života u Tuzli ne mogu reći da nisam znala o zgradi Barok, o A-U periodu kod nas :) i o ono onom što se Franzu desilo u Sarajevu. Međutim, određene stvari si mi, kao puzle, ukolopila u cijelu priču o ovoj finoj zgradici.
    Moram! dodati da se u potpunosti slažem sa upropašćivanjem baroknog stila silnim klimama, reklamama, pa i prozorima na koje nisam obraćala toliku pažnju. Veliki pozdrav i stvarno jedva čekam šta ću sljedeće da naučim ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. - Uvijek je bilo interesantno naučiti s godinama sve više novih stvari :) Drago mi je što sam posjećujući tvoj blog upoznala mnogo mladih umjetnika koje Tuzla ima :)

      Izbriši
  2. - Toliko puta sam se tu kao što ti kažeš "gušterala", a nisam neke stvari znala o zgradi Barok. Hvala što nam iznova i iznova donosiš priče ispričane na zanimljiv način. Radujem se sljedećem postu. :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. - Sljedeći put "gušteranje" uz neke još zanimljivije teme :)

      Izbriši